Gezocht: advertenties in De Morgen en De Standaard

29 aug

De Standaard meldde gisteren dat de Canadese krant The Globe and Mail volgende week maandag niet op papier zal verschijnen. De belangrijke nationale krant nam die beslissing omdat er te weinig advertenties zijn voor die dag.

Dan mogen we van geluk spreken dat De Standaard en De Morgen deze vakantie elke dag verschenen.

Bekijken we bijvoorbeeld beide kranten van maandag 5 tot en met vrijdag 9 augustus 2013. Tijdens die vijf werkdagen telt De Morgen in totaal 32 en De Standaard 35 advertenties. In het geval van De Standaard worden de weinige advertenties op regionale bladzijden, de solidariteitsprijs (waarbij non-profit organisaties gratis advertentieruimte krijgen) en banale zoekertjes uitgesloten van het onderzoek.

De advertenties in de bewuste augustusweek kunnen onderverdeeld worden in vijf categorieën.

1. Zelfpromotie (DM 7, DS 11)

Kranten maken op hun pagina’s reclame voor zichzelf, meerbepaald voor abonnementen en acties. Praktisch en logisch, maar het leidt niet tot rechtstreekse advertentie-inkomsten voor de kranten zelf.

Op donderdag probeert De Morgen eenmalig goedkope abonnementen (-27%) te verpatsen. Twee keer maakt De Morgen de lezer warm voor ‘Het Gesproken Dagblad’, zijn gratis vakantiekrant op zaterdag. Op maandag, woensdag én vrijdag (2x) adverteert de krant voor de ‘Houten Hoofdbrekers’ die lezers elke zaterdag voor 2,95 euro bij de krant kunnen kopen. Vermoedelijk stapelen de onverkochte ballenpiramides en Torens van Hanoi zich momenteel op in de redactiekelder.

hoofdbrekerDe Standaard prijst op vijf dagen tijd drie keer de onlinekrant ‘DS Avond’ aan. Eén keer biedt de krant een voordelig abonnement aan, net als De Morgen met een korting van precies 27%. Daarnaast maakt De Standaard drie keer reclame voor de elektrische fietsen die lezers via de krant kunnen kopen. In de onlineshop van De Standaard blijkt ook een voordelige set trendy leesbrillen verkrijgbaar. Ten slotte krijgen Jobat, de website gezondheid.be en het magazine ‘Het Nieuwsblad Rondom’ (de vroegere Passe Partout), allemaal producten van moederbedrijf Corelio, advertentieruimte in De Standaard.

2. Cultuursponsoring (DM 8, DS 2)

Beide kranten maken reclame voor cultuurevenementen die ze zelf sponsoren. Bij zo’n deal krijgen evenementen hoogstwaarschijnlijk gratis of zeer goedkope advertentieruimte in ruil voor de nodige vermeldingen van het krantenlogo of een aantal verplicht aan te kopen kranten. De Standaard zet op die manier het kunstenfestival Watou en de ‘Kortrijk Vlaandert kunstwandeling’ in het zonnetje.

De Morgen doet hetzelfde voor het Brussels Summer Festival en Theater Aan Zee. Zes keer publiceert De Morgen daarnaast advertenties voor de eigen concertagenda of voor cultuurtickets die de krant gratis weggeeft. Zo verloot De Morgen op woensdag kaartjes voor de nieuwste film van Woody Allen, en maakt daarvoor op één dag twee keer reclame.

3. Rommelreclame (DM 6, DS 6)

Elke dag staan er in De Morgen en De Standaard enkele mini-advertenties. Marktleider in dit segment is supermarktketen Colruyt. Voor het huismerk Everyday plaatst Colruyt elke dag een postzegelgrote advertentie tussen de televisieprogrammatie. Bij De Morgen bevindt die postzegel zich onder Arte en links van La Deux; bij De Standaard tussen Arte en Acht. In de geanalyseerde krantenweek staan de pannenkoeken (‘10 stuks van de versmarkt’), gemalen koffie, alkalinebatterijen en coffeepads van Everyday in promotie. Enkel op woensdag vindt Everyday reclame overbodig, terwijl die middag toch veel mensen inkopen doen. Volgens de tarievenlijst van De Persgroep brengt zo’n postzegelreclame hoogstens 1510 euro op.

Wie in De Morgen of De Standaard de puzzel oplost, maakt bovendien kans op een elektronicatoestel van Lenco respectievelijk Samsung. Rond de puzzel verschijnt daarvoor een klein logo van beide bedrijven. Kunst- en antiekbeurzen in Vlaanderen kopen in beiden kranten ’s vrijdags enige advertentieruimte.

IMG_35584. Echte reclame in beide kranten tegelijk (DM 9, DS 9)

Verschillende bedrijven adverteren zowel in De Morgen als in De Standaard. Citroën bijvoorbeeld, dat op maandag de C3 en op vrijdag de C4 aanprijst. Ook Coca-Cola, Proximus en radiozender MNM plaatsen eenmalig een kleine advertentie in beide kranten. Voor de donderdag heeft Frank Deboosere wellicht warm weer voorspeld. Zowel Colruyt als Spar (dat ook tot de Colruyt-groep behoort) prijzen hun BBQ-producten aaan, eenmalig samen op de voorpagina en nog eens apart binnenin. Dezelfde dag zet Jupiler zijn bierbakken in beide kranten in promotie.

IMG_35625. Echte reclame enkel in 1 krant (DM 2, DS 7)

Uiteindelijk bevat De Morgen op vijf dagen tijd maar twee ‘echte’ advertenties die niet in De Standaard verschijnen. Het betreft reclames voor de kantoormeubelen van Bulo op donderdag (pagina 19) en voor La Cravate op vrijdag (helemaal achteraan de cultuurbijlage M).

De Standaard haalt in dezelfde periode zeven eigen advertenties binnen. Brillenketen Pearle (dat misschien ook de trendy leesbrillen aanlevert) koopt drie keer een plekje op de voorpagina. Daarnaast adverteren ook een marketingsbureau, de Vlaamse overheid (met een verplichte milieueffectenrapportage) en een matrassenwinkel in De Standaard. De reclame voor Libelle TV kan evenwel ook als zelfpromotie gecatalogiseerd worden, aangezien moederbedrijf Corelio via Sanoma onrechtstreeks met Libelle TV verbonden is.

IMG_3566

Conclusie: De Morgen bevat op vijf dagen tijd amper 11 echte reclames, waarvan er dan nog maar 2 niet in De Standaard verschijnen. Vooral op dinsdag 6 augustus is de situatie dramatisch voor De Morgen. Die dag staan er maar twee advertenties in een krant van 32 pagina’s: een reclame voor het eigen ‘Gesproken Dagblad’ en de postzegelreclame voor de gemalen koffie van Everyday.

Hoewel De Standaard met gemiddeld 3 ernstige advertenties per weekdag beter scoort, bereikt het reclameaanbod van leesbrillen, kwaliteitsmatrassen en elektrische fietsen niet bepaald een jong publiek.

Ja, veel mensen zijn in augustus op vakantie. Ja, de krantenuitgevers geven zelf aan dat hun reclame-inkomsten sterk achteruitgaan. Zo noteerde De Persgroep in 2012 een achteruitgang van 8%. Maar hoe overleeft een krant met 2 à 3 advertenties per dag?

Wolfgang Krach, adjunct-hoofdredacteur van de krant Süddeutsche Zeitung, beweerde begin augustus in Der Spiegel dat 10 jaar geleden 70% van de inkomsten van zijn krant uit advertenties kwamen. Vandaag zorgen advertenties maar voor 40% van de inkomsten van de krant. Hogere krantenprijzen moeten het verlies opvangen. Volgens Brigitte Fehrle, hoofdredactrice van de krant Berliner Zeitung, vormt de daling van de reclame-inkomsten voor kranten een nog grotere bedreiging dan de achteruitgang van de verkoopcijfers.

Daarnaast schrijft Der Spiegel dat Duitse supermarkten zwaar besparen op reclame in kranten. Zo halveerde Aldi haar budget op twee jaar tijd, spendeert Lidl een derde minder en adverteren Penny en Rewe niet meer in Berlijn. Het reclamebudget van de supermarkten verschuift grotendeels naar websites en sociale media. Wat zal er gebeuren met de Vlaamse vakantiekranten als pakweg Colruyt, dat in de bestudeerde week 7 van de 32 advertenties in De Morgen kocht, beslist om niet meer te adverteren?

De Vlaamse uitgevers en lezers mogen hopen op een reclamerijk najaar.

Eén reactie to “Gezocht: advertenties in De Morgen en De Standaard”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Print | kjcdb - 10/11/2013

    […] is minder uitgesproken, maar een gezonde situatie lijkt het ook niet. De verkoop daalt en er zijn met moeite nog adverteerders te […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: