De Morgen ist ein Berliner

28 apr

De voorbije weekends konden lezers van De Morgen voor amper 4,95 euro een ‘Citygids’ van Trotter bij hun krant kopen. Dit project kwam tot stand dankzij een intense samenwerking tussen de Afdeling Marketing en de Redactie Buitenland. Dat blijkt uit de volledige bladzijde die de krant vorig weekend (DM 20/4) aan Berlijn wijdde.

Onderaan de bewuste bladzijde staat reclame voor een “eenmalige korting” die lezers krijgen als ze via De Morgen (eigenlijk via holidayline.be) een “voordelige citytrip” naar Berlijn boeken.  Op dezelfde pagina 18 verschijnen twee redactionele artikelen over… Berlijn.

Het is op zich geen drama dat een krant haar journalistieke inhoud afstemt op de beschikbare advertenties, als die reclame-ondersteunde artikelen enigszins relevant en correct zijn. Even lezen:

DM Berlijn

1. Berlijn houdt adem in voor 1 mei

Het grote artikel belicht de rellen die elk jaar met de viering van 1 mei in Berlijn gepaard gaan. De krant schrijft, nogal onheilspellend: “De lokale bevolking leeft er nu al gespannen naartoe”.

De eerste mei ligt een krant als De Morgen wellicht na aan het hart. Maar wat bezielt De Morgen om ons, brave Vlamingen, op 20 april te waarschuwen voor rellen die op 1 mei (10 dagen later) in de Duitse hoofdstad kunnen plaatsvinden?

Stel: de Afdeling Marketing zoekt voor de weekendeditie dringend twee onderhoudende artikelen over Berlijn. Gemakshalve vertaalt de krant dan een aantal flarden tekst uit de Berliner Zeitung van woensdag 17 april („1. Mai in Berlin Tag der Arbeit für die Polizei” en „Mehr Politik auf den Myfest-Musikbühnen” bijvoorbeeld), aangevuld met wat verduidelijkingen, verbindingszinnen en een weinigzeggend citaat van een Duitse schrijver. Zonder bronvermelding in het grote artikel natuurlijk. Fertig!

  • Berliner Zeitung (17 april): „Das Bündnis hat Erfahrungen mit Blockaden: Am 1. Mai 2010 hatten sich auf sein Betreiben in Prenzlauer Berg mehr als 10.000 Menschen auf die Straße gesetzt.”
  • De Morgen (20 april): „De antifascistische alliantie heeft enige ervaring op dat vlak. Toen de NPD in 2010 in Prenzlauer Berg wilde manifesteren, gingen meer dan 10.000 Berlijners in de hele wijk op straat zitten.”

DM berlijn3

(in fluo de quasi-letterlijke vertalingen uit de Berliner Zeitung)

Verder is sprake van een pakje butaanzuur dat de Berlijnse burgemeester Klaus Wowereit (SPD) ontving. Dat was volgens De Morgen “voor Berlijnse media ook aanleiding om er op te wijzen dat nog maar nipt 32% van de hoofdstedelingen tevreden is over het beleid van hun burgemeester. Het is nog niet zo heel lang geleden dat hij (Wowereit, lv) dubbel zo hoog scoorde”.

Daar las De Morgen wellicht een verkeerde versie van de Berliner Zeitung. Midden april bleek immers dat burgemeester Wowereit, in vergelijking met de maand januari, maar liefst 8% vooruit ging in de peilingen. Aangezien de SPD bij de Berlijnse deelstaatverkiezingen in 2011 28,3% van de stemmen haalde, is het sowieso weinig waarschijnlijk dat Wowereit ooit “dubbel zo hoog scoorde” (64% dus).

2. Duitse hoofdstad stapelt blunders op

Op bladzijde 18 staat nog een kleiner artikel dat plots twee keer verwijst naar de Berliner Zeitung. De Berlijnse krant zou vorige week hebben geschreven dat het (Berlijnse) stadhuis “nu steevast door een bende onbenullen wordt bestuurd”.

Ter bewijsvoering verwijst De Morgen naar 4 episodes uit het dikke Berlijnse “blunderboek”:

A. De sluiting van de legendarische luchthaven Tempelhof, “waar massa’s Berlijners tegen waren en die toch is doorgedrukt”.

In 2008 vond een referendum over de sluiting van Tempelhof plaats. 60% van de kiezers (meer dan 500.000 Berlijners) stemde tegen. Een hele hoop, ware het niet dat bijna 2 miljoen kiesgerechtigde Berlijners niet kwamen stemmen of tegen stemden. Vandaag is de opengestelde tarmac van Tempelhof trouwens uitgegroeid tot een van de grote trekpleister in Berlijn (zie Trotter-Citygids, p. 157).

B. De opening van de nieuwe luchthaven Willy Brandt, die al eindeloos is uitgesteld. De openingsdatum blijft onzeker, “maar het stadsbestuur spreekt al vlotjes over een nakende sluiting van die andere luchthaven, Tegel”, dixit De Morgen.

De (deels) bevoegde deelstaatregering van Berlijn denkt er niet aan om de huidige luchthaven Tegel te sluiten alvorens de nieuwe luchthaven Willy Brandt opent.

C. Het gloednieuwe Hauptbahnhof, waar nu al dringende restauratiewerken nodig zijn. Hiermee doen “de Berlijnse stadsvaderen (…) hun imago van onbenullen alle eer aan”, aldus De Morgen.

De bouw van het centrale treinstation in Berlijn is een aangelegenheid van de spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn en van de federale staat. De Berlijnse stadsvaderen hebben hier niks mee te maken.

D. De East Side Gallery, een 1,3 kilometer lang overblijfsel van de Muur, dat “alvast voor een groot deel zal worden weggehaald”.

In maart werd zes meter muur uit de East Side Gallery gehaald. In de toekomst zullen misschien enkele muurblokken extra verdwijnen.

IMG_1658

Het valt amper te geloven dat een ernstige krant als de Berliner Zeitung deze vier omschrijvingen zou gebruiken om aan te tonen dat “het stadhuis door een bende onbenullen wordt bestuurd”.

In De Morgen wordt bovendien vermeld dat de journalist beide artikelen in Berlijn schreef. Een journalist van De Morgen hoeft niet speciaal naar Berlijn te reizen om daar de Berliner Zeitung te kopen. De Morgen doet Berlijn oneer aan door met goedkope en gebrekkige informatie de ruimte rond een toeristische advertentie op te vullen.

Lukas Vanacker

(2 Foto’s: De Morgen)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: