De Morgen bestaat niet

10 apr

Twee talentrijke journalisten versterkten de redactie van de krant De Morgen (DM). Sinds enige tijd publiceert de krant alsmaar meer artikelen met als initialen “VK” en “DT”.

Schrijven Vanessa Kostermans en Detlev Tuybens nu voor de krant van progressief Vlaanderen? Helaas. De bewuste initialen verwijzen naar de oorspronkelijke bronnen: De Volkskrant (VK) en De Tijd (DT). Op die manier krijgen DM-lezers eigenlijk een samenvatting van wetenswaardigheden uit andere kranten voorgeschoteld.

dm9 foto

Nemen we ter illustratie De Morgen van woensdag 10 april 2013. Een overzicht:

Pagina 1: 2 artikelen en 1 groot foto-onderschrift.
Pagina 2: 2 artikelen en 1 mini-artikel*
Pagina 3: 3 artikelen
Pagina 4: 1 artikel over Thatcher, geschreven door Patrick van IJzendoorn. Hij is correspondent in Londen voor de Volkskrant.
Pagina 5: 2 artikelen. Het derde artikel komt van ‘DT’ en Belga.
Pagina 6: 1 artikel
Pagina 7: 1 artikel en 2 mini-artikelen
Pagina 8: 3 artikelen
Pagina 9: 2 artikelen en 1 artikel van Belga
Pagina 10: 2 artikelen en 2 mini-artikelen
Pagina 11: 2 artikelen en 1 artikel van Belga.
Pagina 12: 1 artikel over vrouwelijke politici dat – gezien de grote mediacampagne rond het onderwerp – vermoedelijk al lang geleden werd geschreven.

Pagina 13: een grote foto en vier citaten.
Pagina 14: 5 stukken van BBC, Belga, ‘VK’ en 2 uitstekende journalisten: Kees Broere en Ariejan Korteweg. Korteweg omschrijft zichzelf op Linkedin en Twitter als “Correspondent de Volkskrant”. Broere vermeldt op zijn Twitter-account: “Africa correspondent, since 1998, for Dutch newspaper ‘de Volkskrant’ and for NOS, Dutch public TV”. Misschien weet Broere niet dat De Morgen zijn stukken consequent overneemt.
Pagina 15: 1 artikel van VK. 1 artikel van Hans Moleman, China-correspondent van VK. Boven het artikel prijkt de locatie ‘Brussel’, alsof Hans Moleman dit artikel op zijn bureau aan de Arduinkaai schreef. Op dezelfde bladzijde staat ook een opvallende reclame voor het nieuwste boek over wielrennen van DM-medewerker Hugo Camps.
Pagina 16: 3 artikelen van DT. 2 artikelen van Belga.
Pagina 17: 3 artikelen van Belga, 2 artikelen van DT en 1 artikel dat DT en Belga samen schreven.
Pagina 18: 1 opiniestuk uit The New York Times en 1 opiniestuk van een gepensioneerde DM-journalist.
Pagina 19: 2 opiniestukken en 1 lezersbrief van Tony Mary.
Pagina 20. 1 artikel van Belga. 3 artikelen van BF en KTH. Aangezien Het Laatste Nieuws (HLN**), net als DM eigendom van De Persgroep, de sportverslaggeving in DM verzorgt, werken deze journalisten hoogstwaarschijnlijk voor Het Laatste Nieuws.
Pagina 21: 1 column van VRT-journalist Filip Joos. 1 artikel van JVV, vermoedelijk van HLN. 1 artikel ontstond in symbiose tussen VK en het Nederlandse persbureau ANP.
Pagina 22: 4 artikelen van MG, vermoedelijk HLN-medewerker. 3 artikelen van Belga.
Pagina 23: 3 overlijdensberichten, 1 grote reclame van 2BE (deel van De Persgroep) en 2 artikelen van BF en EVL, vermoedelijke sportjournalisten bij HLN
Pagina 24: “weer & puzzel”.

Hierna komt nog een uitgebreide boekenbijlage en de cultuurbijlage “M”, die ten gepaste tijde stukken overneemt uit “V”, de gelijkaardige cultuurbijlage van de Volkskrant.

Wat hebben we vandaag geleerd?

  1. De eerste katern van De Morgen telt 24 pagina’s.
  2. Die 24 pagina’s bevatten 21 artikelen van enige omvang, geschreven door eigen DM-journalisten.
  3. Tussen pagina 13 en pagina 24 vindt de lezer geen enkel artikel van een DM-journalist.

Wanneer de typische DM-touch zich in 21 actualiteitsgebonden artikelen verbergt, vraagt een lezer zich toch af waarom de krant nog meer dan 50.000 exemplaren per dag verkoopt, inclusief aan ondergetekende.

* mini-artikel = artikel van hoogstens drie alinea’s.
** Het is opvallend dat artikelen van De Volkskrant en De Tijd de initialen VK en DT krijgen. Dit is niet het geval bij Het Laatste Nieuws. De afkorting HLN zou vermoedelijk te veel weerstand oproepen bij het intellectuele DM-publiek.

(Foto: De Morgen)

4 Reacties to “De Morgen bestaat niet”

  1. Hans Moleman 11/04/2013 bij 14:22 #

    beste,
    ik durf het bijna niet te zeggen, na uw boude constatering over mijn reele plaats van tewerkstelling. maar voila: ik heb het genoegen sinds november verleden jaar op de prachtige Arduinkaai actief te zijn, bij De Morgen.
    Loopt u gerust eens binnen, als u het maar niet kunt geloven -een kopje Chinese thee zal uw deel zijn
    vriendelijke groet,
    Hans Moleman, ex-China-correspondent De Volkskrant

    • lukasvanacker 11/04/2013 bij 15:57 #

      Beste meneer Moleman,
      Mijn groteske excuses! Linkedin heeft me misleid. Het moet bepaald confronterend geweest zijn om bovenstaande alinea aan uw bureau in Brussel te lezen. In elk geval hoop ik dat nog veel buitenlandjournalisten u in de toekomst aan de Arduinkaai mogen vervoegen.
      Het is wel jammer dat De Morgen, in tegenstelling tot De Standaard, zelden tot nooit een lijst met redactieleden in de krant publiceert.
      Uw vriendelijke thee-aanbod ter redactie aanvaard ik met plezier. Ik ben erg geïnteresseerd in jullie mening over de rest van het artikel.
      Hartelijke groet,
      Lukas Vanacker

  2. Tony Lockefeer 12/04/2013 bij 15:32 #

    Beste, ik ben abonnee van zowel DM als dS en al mijn hele leven een verwied lezer van binnen- en buitenlandse kranten. Wel, geef mij maar DM, hoor. Leg de kranten van vorige woensdag maar eens naast elkaar. En ja, met meer dan dubbel zoveel personeel zou je veel beter moeten kunnen…. 🙂

  3. Pieter 16/04/2013 bij 15:58 #

    Eigenlijk vind ik dit nog niet zo erg. Of je nu 66.000 (De Morgen) of 335.000 (Het Laatste Nieuws) kranten verkoopt, de kostprijs om de krant te vullen blijft dezelfde. Het is dan ook logisch dat er manieren gezocht worden om de prijs zo laag mogelijk te houden (en de kwaliteit tegelijk zo hoog mogelijk).

    Ik heb liever dat mijn krant (vrijdag-zaterdag-abonnement) dan kwaliteitsvolle stukken overneemt uit een buitenlandse krant, dan dat ze simpel nieuws zoals onnozele onderzoeken of bv-weetjes overneemt van Belga, Story en Dag Allemaal en een redacteur dit een beetje laat bewerken.

    Ik heb ook liever dat stukken integraal (wat wel een must is) worden overgenomen dan dat een DM-journalist er eerst nog eens met zijn pen doorgaat. Een journalist is een filter tussen het nieuws en het publiek. Hoe meer filters, hoe verder het uiteindelijk bericht van het nieuws afstaat. Als ze bij DM kritisch genoeg de stukken selecteren, betrouw ik erop dat het is dat ik als DM-lezer wil lezen.

    DM neemt zijn sportartikels inderdaad over uit Het Laatste Nieuws. Andersom gebeurt echter ook. Tijdens mijn thesis onderzocht ik buitenlandberichtgeving in de Vlaamse kranten. Ik merkte dat Het Nieuwsblad geregeld stukken overnam van Ine Roox en andere journalisten van De Standaard. Bovendien werden deze stukken geregeld ingekort, zonder dat de journalist hiervan op de hoogte werd gesteld.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: